
This article is from the “Edifying the Body” section of the Church of God Big
Sandy’s website (churchofgodbigsandy.com). It was posted for the weekend
of July 26, 2025. (A version was posted at dailycaller.com on July 23.)

By Robert McGreevy

WASHINGTON, D.C.—Legacy media’s biggest players—NBC News, The New
York Times (NYT) and others—appear to be in full damage-control mode over
the “Russiagate” revelations, director of national intelligence (DNI) Tulsi Gab-
bard unveiled Friday [July 18].

NBC accused Gabbard of trying to “rewrite the history of the 2016 election”
in a Tuesday [July 22] headline.

The lead of NBC’s story accuses Gabbard and President Donald Trump of “seek-
ing to reverse an eight-year-old assessment that Russia waged an informa-
tion war to boost Trump’s candidacy.”

The story touts conclusions made by the infamous 2017 Intelligence Commu-
nity Assessment (ICA) and by a 2020 Senate investigation that found that
Russian president Vladimir Putin attempted to influence the 2016 U.S. elec-
tion and damage Hilary Clinton’s candidacy.

Those E-mails, Gabbard claimed in a Friday tweet, show that Obama’s own
intelligence chiefs found that Russia “ ‘did not impact recent U.S. election re-
sults’ by conducting cyber attacks on infrastructure.”

However, despite accusing Gabbard of attempting to rewrite history, NBC does
not cite the Obama administration’s intelligence agency E-mails she declassi-
fied until deep into the story. The outlet cites a talking point prepared for the
Obama administration’s DNI, James Clapper, which was released by Gabbard
Friday [July 18].

On July 18, Gabbard wrote on x.com: “On Dec 8, 2016, IC officials prepared
an assessment for the President’s Daily Brief, finding that Russia ‘did not im-
pact recent U.S. election results’ by conducting cyber attacks on infrastruc-
ture. Before it could reach the President, it was abruptly pulled ‘based on new
guidance.’ This key intelligence assessment was never published.”

� NBC also made no mention of a memo sent from a Department of Home-
land Security (DHS) official to Obama’s DNI, James Clapper, which read: “The

“Legacy Media in Panic Mode
Over Russiagate’s Implosion”



thrust of the analysis is that there is no indication of a Russian threat to di-
rectly manipulate the actual vote count through cyber means,” according to
documents Gabbard declassified.

� Similarly, The Washington Post’s fact checker Glenn Kessler claimed Gab-
bard’s accusations were “based on thin gruel.” In his fact check, Kessler raised
doubts about claims that the infamous and now discredited Steele Dossier influ-
enced the 2017 ICA. “Calling it ‘a factor’ in the ICA is a stretch,” Kessler wrote.

Then–Central Intelligence Agency (CIA) director John Brennan was so insis-
tent on including the dossier in the ICA that he apparently defied warnings from
numerous agency officials who asserted its inclusion could compromise the
assessment’s integrity, according to a 2025 CIA review of the ICA, commis-
sioned by CIA director John Ratcliffe.

“Despite these objections, Brennan showed a preference for narrative con-
sistency over analytical soundness,” the CIA memo stated.

� National Public Radio (NPR) and the NYT also covered the Gabbard docu-
ments critically, both joining NBC and The Washington Post in burying a key
detail from her revelations.

Gabbard’s documents show Obama canceled a Dec. 9, 2016, Presidential Daily
Brief (PBD), which then-president-elect Donald Trump would have seen.

Trump’s former national-security adviser, Michael Flynn, previously told jour-
nalist Matt Taibbi that Flynn “would have seen” the PBD if published.

Trump had previously received a PBD in November 2016, according to CNN.

2 of 2 / Edifying the Body • July 26, 2025 Churchofgodbigsandy.com


